Hogyan vásároljunk pianínót, zongorát?

...

Kérdése van?

A következő néhány bekezdésben megpróbálunk segítséget nyújtani mindazok számára akik, információ hiányában, tanácstalanok a zongora vagy pianínó vásárlással kapcsolatban. Igyekszünk minden szakmai információt megosztani Önnel, ezátal hozzásegítjük a lehető legjobb hangszer kiválasztásához, mely hosszú évekig garantálhatja a problémamentes és örömteli zongorázást.
 

Mielőtt "nyakába venné a várost", először érdemes eldönteni, hogy zongorát vagy pianínót szeretne vásárolni, továbbá akusztikus vagy digitális hangszerre essen-e a választás. Az akusztikus hangszerek árai  (beleértve a használt hangszerek árait is) minőségtől és mérettől függően, néhány százezer forinttól több tízmillió forintig terjedhetnek. A hangszerek ára egyenes arányban van a mérettel és a minőséggel. Kezdők számára, a tanulás első néhány éveiben kielégítő megoldást jelenthet egy alacsonyabb árfekvésű pianínó is. Figyelem: az alacsonyabb árban lévő hangszer ne azt jelentse, hogy gyenge minőségű, vagy elavult mechanikájú legyen a hangszer! Sajnos az újságok tele vannak pár tizezer forintos (ezért nagyon csábító) bécsi mechanikás, vagy régi ukrán, orosz hangszerekkel, melyektől óvva intjük Önöket. Haladó szinteken kizárólag kiváló minőségű pianínók vagy angol mechanikás zongorák jöhetnek számításba.  Néhány alapelv, melyek betartása elengedhetetlen:
 

1. Amennyiben magán címről vásárolunk, soha ne vásároljunk kizárólag saját döntésünk alapján. A kinézett hangszert, minden esetben, egy képzett technikai szakember nézze át! Ne engedjenek az alacsony ár csábításának, az eladó szimpatikus magyarázatainak, százával tudnánk felsorolni azon eseteket, amikor értéktelen, javíthatatlan, vagy igen költséges javítást igénylő hangszereket szereztek be ügyfeleink. A kinézet csal, egy zongoránál meg főleg. A csábító külsőségeknél fontosabb az alkatrészek helyes működése, épsége, a hangolhatóság, az akusztikai részek megfelelő állapota. A magán piacon számos hangszer kínálatával találkozunk, melyek gyönyörűek, de működési elve és rendszere a múlt század vívmánya, mára teljesen elavult, a mai zongoraoktatásban már nem alkalmazható.
 

2. Zongoratermekből történő vásárlás egy garancia lehet Önnek. Itt érdemes megnézni a cég múltját, munkatársak szakmai képesítését, kínálatának széles palettáját, hangszerekre adott jótállásait, illetve rendelkezik-e saját üzlettel, műhellyel és zongorahangoló, -készítő alkalmazottal. A fenti felsorolás azért lényeges, mert megnőtt azon értékesítők száma, akik külföldön kikukázott hangszereket garázsból, vagy lakásból értékesítenek és előszeretettel nevezik magukat szakembereknek.  Olyan címen is jártunk, ahova az említett piacosok elhelyezték a hangszert, és "eljátszották", hogy a gyereké volt, nagyon sajnálják eladni, de a gyerek már nem zongorázik, fájó szívvel válnak meg tőle. A Vevő meg azt hitte, hogy Ő a legszerencsésebb és kifogott egy igen kedvező állapotú és értékű  hangszert. És ez a hangszer, három nappal azelőtt, egy németországi lomtalanítás kikukázott darabja volt...

Szót kell ejtenünk itt a magukat szakembernek nevező hangolókról, tanárokról, zenészekről is. Mint minden szakmában, a zongoratechnikusi képzés is szakiskolák, zongoragyárak, szakkurzusok privilégiuma, melyek gyakorlati és elméleti képzései, hosszú évek gyakorlatával teljesednek ki. A zongora, a legkomplexebb instrumentum,  alkatrész száma meghaladja a 10000 darabot. Egy-egy hang megszólalásának minősége, olyan összefüggések eredménye, melyet az autodidakta módon képzett hangoló hiányosan, vagy nagy felületességel ismer. A szakmai körökben világszerte elkülönítik és teljesen más jogosultságokkal ruházzák fel a hangolni tudó, vagy hangszert teljes komplexitásában ismerő és felújítani képes szakembert, ahogy az ápolót az orvostól.
 

3. Fontos tudniuk, hogy a zongorázni tudó ismerősünk, vagy egy zenész, nem technikai szakember. Ahogy egy (bármennyire) jó sofőr sem ért az autószerelés mesterségéhez, úgy egy zenész sem tudja megállapítani a hangszer technikai állapotát, az adott, vagy várható hibákat és azok javításának nagyságrendjét.  A zongorista barátunk egy hangszer billentéséről, hangzásáról, játékérzetéről tud véleményt alkotni, viszont ezen vélemények szubjektívek, azaz két zenész - ugyanazon hangszerről - két véleményt alkothat.  A képzett zongoraszakértő viszont technikai beállításokat, kopásokat, esetleges hibákat figyel, melyek a megbízható és hosszútávú működéshez szükségesek. Míg a zongoristának egy billentés, de akár hangzás, kattogás stb. hibának, azaz rossznak tűnhet, (így Önt, akár tévesen is lebeszélheti a hangszer megvásárlásáról), egy szakember 2 perces beállítással azt tökéletesre "varázsolhatja", így Ön nem szalaszt el egy amúgy tökéletes hangszert. Ez viszont fordítva is igaz: egy jó billentésű, szép hangzású hangszerről megállapítja, hogy megvásárolható, miközben olyan technikai hibával rendelkezik, mely javítása Önnek súlyos összegekbe fog kerülni. A fentebb olvasható érvek nem elméleti felsorolások, hanem többmint 25 éves múltunk gyakorlati esetei és tapasztalatai. 
 

PIANÍNÓK

 

A pianínók különböző méretekben, külső kivitelben, és színben készülnek.  Az adott pianínó hangminőségét és hangerejét befolyásoló tényező az alkatrészek állapota, helyes működése és a hangszer mérete. Magasabb hangszer esetén a húrozat hosszúsága és a rezonáns nagysága kedvezően befolyásolja a hangzást. Megjegyzem, egy márkás hangszer, kis mérettel is gyönyörű hangzással bírhat, de hangsúlyozom: márkás hangszer! Általában három különböző mérettel találkozhatunk: alacsony építésű, közép méretű és magas építésű. Általánosságban elmondható, hogy a pianínók közkedveltsége kis méretüknek és alacsonyabb áruknak köszönhető. Kivételes esetben előfordulhat, hogy egy jó minőségű magas építésű pianínó jobb hangzásra képes mint egy kis méretű zongora. Csak a páncél tőkés, alsó tompítású konstrukció számít(hat) korszerűnek. Amit érdemes megjegyeznünk, hogy pianínót mindig a helyiség elhelyezkedéséhez, illetve méretéhez képest vásároljunk. Egy magas építésű pianínó hiába jelent dinamikusabb, teltebb hangzást, ha egy kis méretű szobának lesz a hangszere, ahol pontosan az ellenkező hatást fogja kiváltani: a harmadik szomszéd is élvezni (élvezni?) fogja a zongorajátékot.
 

ZONGORÁK

 

A zongorák szintén különböző méretekben, színben és kivitelben készülnek. A zongorák hossza a klaviatúra elejétől a hangszer lekerekített végének legtávolabbi pontjáig mérendő. Méret alapján általában három kategóriát különböztetnek meg. Kifejezetten otthoni gyakorlásra készülnek az ún. rövid zongorák, melyek mérete kb. 140 cm - 170 cm-ig terjedhet. A 170 cm és 250 cm közé eső modelleket főleg zeneiskolák, kisebb koncerttermek számára ajánljuk és természetesen olyan igényes muzsikusok számára, akik megfelelő nagyságú helyiséget tudnak biztosítani a hangszer számára. A 250 cm feletti koncert zongorákat, hangerő szempontjából, elsősorban nagy koncerttermek számára gyártják. Amennyiben hosszútávon gondolkodunk, és magas igényeket támasztunk mechanika illetve hangzás szempontjából, a végső megoldást kizárólag egy jó minőségű zongora jelentheti. Csak az angol mechanikás és páncél tőkés konstrukció számít korszerűnek.

 

DIGITÁLIS ZONGORÁK
 

Az első fontos dolog megkülönböztetni a szintetizátorokat, valamint a különböző kísérőautomatikás hangszereket a digitális zongoráktól. A felsorolt első két hangszerkategóriát soha ne alkalmazzuk zongoratanulásra! Japánban történő képzésem során meggyőződhettem a digitális zongora gyártásának magas minőségéről, az odaadó és precíz munkáról, melyet a japánok tökéletesre fejlesztettek (természetesen ezzel nem azt mondom, hogy más ország digitális zongorái rosszak). A digitális zongorát és az akusztikus zongorát nem szabad összemosni. Mindkettőnek megvan a saját felhasználási területe, szerepe a zenélésben, zeneszerzésben. Két külön hangszercsoportról beszélünk. Bár a digitális zongora gyártók mindent megtesznek a termékeik akusztikus zongorához hasonlító billentési és akusztikai paraméterek alkalmazására, a két tulajdonság nem ugyanaz. Az digitális zongorákban műanyag, vagy különböző kompozit anyagok alkalmazásával legyártott, akusztikus mechanizmustól teljesen eltérő,  szenzorokkal ellátott billentési szerkezet található. Míg a digitális zongorákban 20 -30 db műanyag és fém alkatrésszel megoldják egy-egy a billentyű mechanizmusát, az akusztikus zongorákban több ezer alkatrészből álló, szoros kölcsönhatásban lévő, fából, rugókból, filcekből, bőrből, kis tengelyekből összetevő "gépezetről" beszélünk.  Digitálisnál a hangkeltés nem akusztikus (azaz természetes rezgés) útján történik, hanem felvett minták, matematikai modellek, digitális jelek hangszórókon keresztül megszólaló eredmény. Leegyszerűsítve: az akusztikus hangszerből természetes, húrok által keltett, majd egy rezonátor által közvetített rezgés hallható; a digitális zongorákból pedig mesterségesen előállított, vagy előre digitalizált hangokat hallunk vissza. Mit válasszunk? Tanártól, oktatási anyagtól, műfajtól függ.  Javaslom, ez ügyben konzultáljanak a zongoratanárral, és ha digitális zongora a javaslata, mindenképpen magas minőségű és elismert márkájú digitális zongorát vásároljanak. Szerencsétlen választás lehet viszont, ha az iskolában akusztikus pianínón tanulunk és - tanárunk javaslatát felülbírálva - otthon pedig egy digitálison igyekszünk ugyanazt az eredményt elérni. 
 

HASZNÁLT HANGSZEREK

 

Digitális zongorát használtan ne vásároljanak! Átlag működésük 10 év, és soha nem lehet tudni milyen hibával rendelkeztek, mit javítottak rajta, illetve a magas és gyors amortizáció hogyan érinti majd Önöket.  A jó minőségű akusztikus zongorák és pianínók akár több generációt is kiszolgálhatnak (átlag életkor 120 év) ezért nyugodtan gondolkodhatunk akár pl. egy 60 éves, másodkézből származó hangszer megvásárlásában. Az utólagos kellemetlen meglepetések (rejtett hibák) elkerülése érdekében csak szakember bevonásával vagy megbízható hangszerkereskedőkön keresztül vásároljunk. Az akusztikus zongorák értéke ( ellentétben a vonós hangszerekével ) időarányosan csökken. A kecsegtetően alacsony ár, általában elavult rendszerű (pl. bécsi mechanika), kiöregedett hangszert takar. Az ilyen zongoráknak csak nagyon kis százaléka jöhet számításba mint használható hangszer, ezért vásárláskor legyünk körültekintőek.

 

Esetlegesen felmerülő további kérdéseivel kapcsolatban szívesen állunk rendelkezésére.

 

 

Zoltner Rudolf
digitális- és akusztikuszongora szakértő
Renner Zongoratechnikus - RTT

Írjon nekünk!
...

Kopott hangszere? 

1

Beszállítjuk műhelyünkbe

2

Szétszedjük, javítjuk, hangoljuk, újrafényezzük

3

 Két hét után, átvarázsolt állapotban, visszaszállítjuk

Újjá varázsoljuk!

Nem szeretne vásárolni?

Béreljen!

Pianínóinkat rövid és hosszú távon is bérelheti. 

Bérleti díj nettó

5000 Ft/hónap

Keressen bennünket!

Zongorát szeretne bérelni? 
Abban is segítünk, tekintse meg ajánlatunkat itt